Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Psalm 11 toegevoegd

Geschreven op

De Nieuwe Psalmberijming heeft Psalm 11 afgerond en toegevoegd op de website

Het lijkt alsof de rechtvaardige moet vluchten of ten onder gaan, maar David wijst erop dat God niet alleen op aarde verblijft, maar ook in de hemel woont. Vanuit die verheven positie beproeft God alle mensen, zodat blijkt of zij rechtvaardig of goddeloos zijn. Het idee dat God mensen actief beproeft, zoals men metaal op zuiverheid controleert, komt vaker in de Bijbel voor. Opvallend is dat zowel rechtvaardigen als goddelozen deze proef ondergaan (1Pet.4:17). Het resultaat is echter verschillend.

Voor de gelovigen in onze tijd is het soms nodig om te vluchten, en soms is het nodig op de plaats waar we zijn, te blijven. Gelukkig kunnen we nog vaak een beroep doen op ordeningen in de maatschappij, maar wat moeten we als de fundamenten wankelen? Een gelovige is gelukkig nooit geheel afhankelijk van de omstandigheden, maar weet dat God boven alles staat. De samenlevingen in onze tijd worden steeds internationaler en gedogen steeds meer uiteenlopende gedragingen. Wat zijn dan de fundamenten in onze maatschappij en waarop zijn ze gebaseerd? Wat is de houding van christenen tegenover deze pluriforme maatschappij? Wat vraagt het geloof in God van ons? Hoe kunnen wij bijdragen aan een ‘rechtvaardige’ samenleving?

In de situatie van vers 1-3, waar mensen geen onderscheid kunnen maken tussen vriend en vijand, kan God dat wel. Hij ziet datgene wat verborgen is en beloont de oprechte en rechtvaardige mensen, terwijl de goddelozen en liefhebbers van geweld ten onder gaan. De dichter sluit af met de belofte dat oprechte mensen God zullen zien, woorden die Jezus ook aanhaalt in Mat.5:8. Het herstel van de gemeenschap met God heeft te maken met een oprecht hart. (bron: Studiebijbel).

Lees hier de berijming van Psalm 11

 

◀  Naar het overzicht

Steun onze missie

Steun ons met een eenmalige bijdrage,

Betaal met iDEAL

of word vriend van Stichting Dicht bij de Bijbel voor € 37,50 per jaar en ontvang een uniek welkomstgeschenk.

Laatste nieuws

Release: Psalm 84, uitgevoerd door Arie Maasland

Lees meer »

Wat moet je met gewelddadige en depressieve teksten in de bijbelse psalmen?

Lees meer »

RD: Psalternatief biedt psalmen voor band: „Als we niets doen, zijn de NGK de psalmen binnen vijftig jaar kwijt”

Lees meer »