Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Psalm 88 toegevoegd

Geschreven op

De Nieuwe Psalmberijming heeft Psalm 88 afgerond en toegevoegd op de website

Als psalmen zich richten op het leven in zijn totaliteit, vertelt Psalm 88 op krachtig toon iets heel belangrijks over het leven: niet elk levensverhaal loopt goed af. Maar zoals Job geeft de schrijver het gebed niet op. Verlaten en in het totale duister, zonder zicht op een goede afloop, volhardt hij in het roepen tot God. De duisternis is niet duister voor God en voor Hem is de nacht niet donkerder dan daglicht (vgl. Ps. 139:12). De dichter houdt ook in grote verlatenheid vast aan de HEER, de verbondsgod van Israël, en hij blijft op die wijze niet steken in de eigen omstandigheden, maar brengt die bij God. Alleen dat al kan de pijn verlichten, omdat we de omstandigheden zo in handen van een Ander leggen en niet meer alleen staan in die moeilijkheden. Als wij niet snel antwoord ontvangen, behoeven we blijkbaar het roepen nog niet op te geven. ‘Geen ziel die midden in de toorn zich vastklemt aan zijn liefde, hetzij met vaste, hetzij met sidderende hand, gaat verloren.’

Christenen die zich vandaag in de bitterheid van Psalm 88 herkennen, weten zelfs nog meer. Zij weten van Hem die het licht laat schijnen in het duister. Zij weten dat het duister het licht niet heeft gegrepen (Joh. 1:5). Jezus Christus is zelf het licht (Joh. 8:12). Hij heeft geworsteld in verlatenheid door God (Mat. 27:46), opdat Hij ons nabij zou zijn. In onze hopeloosheid en uitzichtloosheid is Hij priesterlijk bewogen en komt Hij ook te hulp (Heb. 4:14-16; 7:22-28). (bron: Studiebijbel).

Lees hier de berijming van Psalm 88

◀  Naar het overzicht

Steun onze missie

Steun ons met een eenmalige bijdrage,

Betaal met iDEAL

of word vriend van Stichting Dicht bij de Bijbel voor € 37,50 per jaar en ontvang een uniek welkomstgeschenk.

Laatste nieuws

Release: Psalm 84, uitgevoerd door Arie Maasland

Lees meer »

Wat moet je met gewelddadige en depressieve teksten in de bijbelse psalmen?

Lees meer »

RD: Psalternatief biedt psalmen voor band: „Als we niets doen, zijn de NGK de psalmen binnen vijftig jaar kwijt”

Lees meer »